Nahas MH17 Terhempas di Ukraine
Denai.my - Catatan kembara seantero dunia

4 Apr 2014

Kita Di Jajah Secara Halus Dalam Kita Tak Sedar

Salam Jumaat


di jajah

Assalamualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernafas di muka Allah, ucaplah alhamdulilah atas nikmatnya. Hari nie rasa nak menaip pula walaupon kelas penuh tetapi itu bukan alasan.Sekarang nie memang zaman dah maju dan dunia makin berkembang dengan pelbagai peralatan baru di keluarkan. Semuanya berteknologi sehingga apabila tidak mengikutinya  di katakan sebagai kolot dan ketinggalan zaman.

Tetapi dalam tak sedar sebenarnya kita di jajah dalam diam dengan pelbagai cara. Dalam kita mengejar duniawi kita terleka akan apa yang diberikan ,senang cakap kita makan dek suap orang jer. Memang la kita perlu mengikuti perkembangan zaman tetapi jangan mudah terima sesuatu kerana menjadikannya sebagai satu cara kehidupan kita. 

Sebagai contoh pada acik yang tak baik kita boleh tengok penampilan lady gaga yang memang unik dan pelik.Tapi kita boleh terima dengan mudahnya sebab kita rasa dia personality yang di agung-agungkan masyarakat.Tapi bila kita tengok dalam konsep islam sepatutnya pekara seperti nie perlu dielakkan. Boleh tengok dari pakaian dan pergaulan yang tidak terbatas.


Sebenarnya banyak lagi contoh-contoh yang boleh di berikan. Dari segi pemakaian, cara makan, cara kita bercakap dan segala tindak tanduk kita banyak berpaksi kepada barat. Sedangkan kita ada contoh yang terbaik iaitu Rasullulah saw.

Mereka katakan hidup berfoya-foya, kebebasan dan  kekayaan itu adalah penting dalam hidup kita tetapi mereka lupa bahawa segalanya itu hanya bersifat sementara. 

Sekarang ini tidak pelik kalau melihat anak muda beranting, katanya mengikut trend "KPOP". Tak pelik lagi kalau tengok anak melayu , seislam keluar pakai "short pant" dan sebagainya. katanya mudah ,selesa. Artis di puja , baru pertama jumpa siap ada yang pengsan-pengsan semua.

Tak salah kalau kita nak berpakaian dan buat apa sahaja macam orang barat dan sewaktu dengannya lagi-lagi soal berfesyen tetapi mesti kena dengan caranya dan mengikut apa yang di anjurkan oleh agama kita. Bukan itu lebih bagus dan menjadi kewajipan kita sebagai orang islam. Tetapi pada acik kita contohi budaya yang baik seperti mengikuti budaya timur kerana mereka lebih menjaga maruah dirinya, keluarganya serta lebih bertanggungjawab. Sebagai contoh jepun ,walaupun maju tetapi budaya dan kesopanan itu masih di terapkan hingga kini dan antara manusia yang rajin bekerja di dunia. 


Minda kita di puterbelitkan untuk mempercayai apa yang ada pada mereka adalah yang terhebat. Satu lagi cara jajahan mereka adalah melalui lagu, sebab itu sebelum kita menyukai lagu kita kena tahu liriknya. Sebagai contoh 

No matter gay, straight, or bi, lesbian,
transgendered life,

I'm on the right track baby,
I was born to survive.
No matter black, white or beige Chola or orient made,
I'm on the right track baby,
I was born to be brave.

Ini adalah lirik daripada lagu lady gaga iaitu born this way. Adakah patut kita sokong seperti nie ? sedangkan norma kehidupan bukan seperti itu.Dan sebenarnya manusia nie di pandang sama pada ALLAH tetapi apa yang di katakan oleh lirik nie adalah golongan yang dilaknat oleh ALLAH.

“Manusia itu sama seperti anak sisir. Sama tingginya atau sama rendahnya. Bangsa Arab tidak lebih utama dari bangsa Ajam (yang bukan Arab) dan bangsa Ajam tidak lebih mulia dari bangsa Arab.” Manusia sebagai makhluk Allah SWT, di mata Allah SWT sama. Mereka mempunyai potensi dan tugas yang sama untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Perbezaan suku, perbedzan warna kulit, perbezaan bangsa, adalah hanya variasi kreasi dari Zat Maha Mampu. Hadis-hadis lain yang serupa berkenaan dengan ini banyak, yang tidak perlu dijelaskan satu persatu.


Menjadi viral kini di laman sosial  ada penyebaran video-video seperti harlem shake, tapi segan dan malu anak muda islam kita mengikuti gaya tersebut dan di buatkan parody. Pada kita tak salah , tapi jika di perhalusi anak gadis bergaul sana-sini dan terkinja-kinja muslimah kita mengikuti rentak lagu. 

Selain itu kita boleh lihat di mana sahaja remaja pernampilan ala punk,lelaki bersubang,black mental & sebagainya. Kadang mereka nie boleh jugak menyampaikan sesuatu dengan cara yang halus.Jadi pandai -pandai kita menilai yang mana yang baik dan yang buruk. Kita di berikan otak untuk berfikir secara waras. Jangan ikut hati & nafsu ,kalau ikut kita mati jalan yang paling mudah adalah tanya ikut pada iman itu adalah sebaiknye.Rasanya hari tak mahu tulis banyak nanti ada plak yang melenting. Tetapi terpulang kepada kamu semua.Sebelum kita membuat sesuatu atau menyukai sesuatu kita perlu mengetahui tentangnya dan latar belakang ,jangan hanya mengikutinya saje. Apa pun pilihan di tangan kita.  


AkuPenghibur.com

No comments:

#SaveGaza

Save Gaza Denaihati

Harimau Malaya