Nahas MH17 Terhempas di Ukraine
Denai.my - Catatan kembara seantero dunia

22 Jan 2014

Sejarah SMA AL-MAAD

Assalmualikum
Logo SMA ALMAAD
 

Al Madrasah Al Alawiyah Ad Diniah atau singkatannya SMA AL-MAAD,terletak di Bandar Diraja, Arau dengan jarak dari Istana Arau 300 meter sahaja dan jarak dari Masjid Negeri 320 meter sahaja. Pada tahun 1940 bangunan sekolah ini menjadi salah satu tempat kem tentera jepun bagi pemerintahan Jepun di Perlis.


1930  -Al Madrasah  Al Alawiyah Ad  Diniah ditubuhkan   dengan mengunakan dana  Zakat Negeri Perlis   bertempat di bangunan sementara iaitu di   sebuah rumah di Jalan Pauh Arau, kemudian   berpindah ke rumah Allahyarham penghulu Arau   ketika itu di   alamat No, 2 Jalan   Besar   Arau .
1936  -Pembinaan bangunan pertama Al Madrasah Al   Alawiyah Ad Diniah  setelah diperintah oleh   Almarhum Raja Syed Alwi  di tapaknya kini.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
1940  -Sekolah ditutup setelah dijadikan kem petempatan   tentera Jepun.
1951  -Dibuka semula dan diambil warganegara Mesir   sebagai guru besar.
1976  -Al Madrasah Al Alawiyah Ad Diniah diambil oleh   Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai   Sekolah Menengah Kebangsaan Agama   (Lelaki)
1989  -Yayasan Islam Perlis telah mengambil alih   pengurusan   dan pentadbiran Al Madrasah Al   Alawiyah Ad Diniah.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
2006  -AlMadrasah Al Alawiyah Ad Diniah yang telah   diambil alih oleh Kementerian Pelajaran Malaysia    di bawah status Sekolah Agama Bantuan    Kerajaan(SABK)




No comments:

#SaveGaza

Save Gaza Denaihati

Harimau Malaya